Wednesday, October 14, 2009

Ocean eleven,jag tackar

En bild säger mer än många ord. Killen är ju för fan full. Och tippar som en kanalje.





A: 3+1+1+2+2+1+2 = 12 (102)
E: 1+1+2+4+1+2+2+1 = 14

H: 0+0+3+1+1+1+2 = 8

M: 2+1+0+4+0+2+1 = 10 (45)

N: 3+3+5+3+2+1+2+1 = 20

P: 3+0+2+1+0+1+1 = 8 (26)

T: 1+1+x+1+1+0+3 = 7



Etthundrasjuttioen krona i potten.




Svaret på bloggnestor Pers fråga från förra veckans kommentarer är (väl) purjo kördandes Pionen, för att jagstärka mig något efter denna katastrof.




E






6 Comments:

Anonymous Per said...

Erik, Erik.

Ditt tippande säger jag inget om, du gjorde rätt! - vi ska ha radikala system och hade marginalerna varit på vår sida hade vi suttit på Arlanda med tjocka sedelbuntar och messat dryga meddelanden till jobbarkompisar och fruar vid det här laget.

Men det är ett par andra saker som bekymrar mig: dina basala mattekunskaper t ex. Hur kan potten sjunka från vecka till annan och hur blir 102+45+26=171? Det övergår mitt förstånd. Men jag är ju humanist och det har väl med någon naturvetenskaplig lag att göra antar jag...

Sen det här med Pion. Jag har alltid sett dig som ett kalenderbitande travorakel, en vandrande uppslagsbok i travkunskap, men när man skrapar på ytan...

Vi har haft tre registrerade travhästar med namnet Pion i Sverige. Under några år på sextiotalet härjade en hingst med detta namn på norrlandsbanorna, en lågklassig häst som startade ganska flitigt och oftast kom i mål i främre träffen, men i enklare lopp med låga prissummor. Vann tretton lopp under sina tävlingsår men tjänade på sin höjd in sitt foder, och det var inte den jag syftade på.

Sen hade vi en valack, född 1977, som var uppfödd nere i Skåne och troligen hade Jägersro som hemmabana. Den fick bara göra 14 starter innan man insåg att den var oduglig som tävlingshäst. Vann trots allt ett lopp och drog in några tusenlappar på det, men om den sen blev skadad eller bara fick annat att syssla med, det förtäljer inte historien. Men det var inte heller den jag ville prata om.

Jag snackar om stoet Pion som hade sin glansperiod ungefär mellan 1998 och 2004. Hon tränades under större delen av sitt tävlingsaktiva liv av amatören Björn Hultman på Åby och kördes av många olika kuskar. Erik Adielsson, Olle Goop och Jim Frick är bara några av dem som hade äran att få sitta upp bakom denna vindsnabba märr.

Mest framgångsrik i sulkyn var Per Nordström som tog flera segrar i silver och stoeliten med vår starsnabba och sprinterbetonade lady. Hon fick t o m starta i guld en gång och där kom hon två bakom Extreme Value, det var i januari 2003 på Jägersro.

Hon gick nästan uteslutande ut på kort distans denna framgångsrika tjej, av hennes 100 starter var ca 80 på 1609, 1640 eller liknande, men hon vann även några lopp på medel och kom femma i sin enda start på lång. Hon vann 32 lopp och tjänade 1,8 miljoner. Vid årsskiftet 2002-2003 började hon få problem med fräschören och ströks bl a för hälta några gånger. Efter det startade hon bara sporadiskt och kom aldrig upp i samma klass som under sin glans dagar.

Hon slutade tävla 2004 och ägnar sig numera åt avel. Hon har lämnat avkommor efter såväl Varenne som (nyligen) Love You. Bäva månde grabbarna när dessa ston kommer ut på banorna inom kort.

Beträffande ditt svar "purjo" har jag en teori. Du blandar ihop Pion med The Onion (liknande bokstavskombinationer). The Onion var väl från början Purjos häst, innan han kom till Stig H och blev elitloppsvinnare och allt. Det kan ju också hända att du blandar ihop Purjo, vars riktiga namn ju är Jan Andersson, med Jan Hultman som ibland körde och periodvis tränade Pion.

Men det var en fin bild Erik.

11:04 AM  
Anonymous Nicke said...

Ha ha...Per ska vara sjuk mer!

11:41 AM  
Anonymous Max said...

Fan Per, det där var ju ett blogginlägg, inte en kommentar!

11:14 PM  
Anonymous Erik said...

Jag tar två spänn i porto från min dator...... Därav den krympya potten. Vilken jävla häst körde Purjo då? Ge ett kort svar Per

11:25 AM  
Anonymous Per said...

Läser du inte Erik? The Onion!

Och förlåt Max, jag följer inte spelreglerna.

Sk ftta mg krt i forts.

1:03 PM  
Anonymous Tjalle Tvärvigg said...

Nu kan ni alla se vad det är som kvalificerar manliga lärare på Magelungen!
Kulturskolefjantar!
Go Per Go

10:50 AM  

Post a Comment

<< Home